Про
насолоду.
Жінка
сиділа на м’якій теплій траві і милувалася навколишнім світом. У гіллі дерев
метушилося численне птаство, в різнобій виспівуючи кожен своє. Але витончений
слух людини чув гармонію в отому
поліфонічному виконанні пташиного хору. Гудіння джмелів, дзижчання бджіл у
квітах, тихий шелест листя доповнювали радісну пісню навколишнього буття.
Нелякана
звірина паслась в траві побіля кущів. Дехто, як оце козуля, підходив до жінки
впритул і вона гладила довірливо нахилену шию тварини.
Коли
відчула порух біля своєї ноги, то побачила пласку голову на довгій шиї, що
по-котячому терлася об її ногу. Жінка
зовсім не бачила раніше таке створіння, хіба лише здалеку коли-не-коли шмигне в нірку подібна до нього ящірка. Але
не здивувалась, почувши улесливий шепіт: «Яка в тебе ніжна шкіра – як у
дитяти».
Треба
сказати, що мова тварин не дуже складна для людини, хіба що інша в мовленні.
Тим більше для людини, що все життя живе поряд з тваринами і кожен день
спілкується з ними, хай не говорити, але хоча б розуміти мову тварин не так вже
й складно. Тим більше оцій жінці, для якої той світ і існує. Це вже потім її
діти і внуки потроху все забуватимуть і віддалятимуться від свого природного
єства, ізолюючи себе від природи в кам’яних мішках будинків.
Але буде
це ще не скоро, колись.
А зараз
жінка була зачудована почутим. «Дитяти? Якого дитяти?» - «Ти все узнаєш, лиш роби
те, що я тобі скажу. А коли хочеш, аби шкіра твоя була ще білішою і ще
шовковистішою, то послухай мене і з’їж отой плід соковитий з дерева. Бачиш,
який він рум’яний і аж сюди пахне медом». – «Е-е-е, нам не можна поки що того
їсти. Ми їмо ось оці біло зелені, але вони кислі, тож їмо їх після іншої їжі
одне, як і велів Господар». - « Чи ви
подуріли їсти дичку, коли поряд росте джонатан?» - зробив зовсім круглі очі
плоскоголовий. – «Таж Господар заборонив. Сказав, що вмремо як з’їмо!» -
несміло перечила жінка наглому незнайомцеві. – «Та де там вмрете – не вірте.
Ось глянь: я ковтну одне яблучко і нічого мені не станеться, тільки стану
більшим і розумнішим». І він потягся до найнижчого плоду і зірвав його своєю
пащекою. Смачно плямкаючи, аж слина капала додолу, ковтнув. «Бач» - каже –
«таке смачне, що й жувати не довелось. З’їж, не соромся, не бійся – ніхто ж не
бачить. Спробуй отого, що ніколи не пробувала, спробуй. Спробуй оце смачне
задоволення».
Подивилась
жінка на примружену в утісі пику, озирнулася навколо – нема Господаря. Та й
надумала спробувати. Плід справді виявився таким солодким, таким запашним, що
жінці запаморочилось і вона ледь не зомліла.
Зірвавши
ще один плід, пішла шукати чоловіка, аби й того пригостити. Сховала руку з
плодом за спину, підійшла і сказала йому: «Хочеш спробувати новий смак? Ось
закрий очі, а я тобі дам вкусити». Чоловік, не очікуючи ніякого підступу, із
цікавості замружився і гризнув щось незвичайне, щось таке соковите, що пахло
квітами і було таке якесь бажане, якесь таке, яке лише потім назвали солодким
на противагу гіркому. Гірке – пекуче, солоне – їдуче, а це – тане в роті і
хочеться ще і ще.
«Що це?»
- чоловік, ковтнувши частинку плоду, відкрив очі. І тут він побачив плід, що
заборонений людям до споживання. «Ти
порушила заборону?!» - злякався чоловік. Але жінка сміючись заспокоювала його
тими ж самими словами, які нашіптував їй плоскоголовий. Незвичайна смакота
потягла їх до відомого дерева і вони озираючись з’їли ще. А потім і ще. Чоловік
дивився на свою супутницю, дивися на округлення її тіла і видиво те
уподібнювалось отому забороненому плоду. Таке ж свіже, рожеве і запашне. Йому
захотілося спробувати її на смак. Може вона буде ще приємніша, аніж оте
вистигле яблуко…
Все оце,
що я написав вище, схоже на якесь примітивне еротичне чтиво. Хоч у мене й не
було до того прагнення. Але розмову про насолоду не можна вести у виключно
пуританському ключі. Бо насолода є у житті будь-якої людини. Бо насолода завжди
приносить задоволення. І часто приносить біль і гіркоту розчарування. Отой
фрагмент давньої казки про перших людей, що невчасно, всупереч волі Господаря,
взнали насолоду, є дуже ілюстративним. І знаходить своє відображення у
сучасному житті.
От
візьмемо для прикладу яблука, які ми зараз споживаємо. Я не мав на увазі отой
недешевий «силос» із супермаркету. Я про яблуко, зірване літом у дідовому садку. Якби не
оскома від тих яблук, то дітвора мабуть би не їла ні борщу, ні каші. Отакі вони
смачні – оті дідові яблука. Але ж не завжди було так. Колись люди їли лише
дичку. А дичка та була більше кисла, ніж солодка, а якщо і солодшала, то вже як
була м’яка і перестигла. А ота вся смакота сучасних сортів – то плід роботи
багатьох селекціонерів. Бо люди хочуть не просто вітамінів, а вітамінів і
задоволення водночас.
Але у
насолоді смакування яблуками є друга сторона медалі. Це – менша (а то й зовсім
відсутня) порівняно із дичкою лікувальна властивість багатьох сортів. Інколи
буває, що від споживання плодів ніякої користі, лише одна насолода. І це
правило стосується не лише фруктів та овочів.
Той же
хліб, що раніше пікся на природній заквасці із борошна, що не розділене після
помелу на фракції. Раніше хліб був з висівками, із зародками зерна. І хоч такий
хліб не може бути білим, як оті пампушки, але в різних складових того борошна,
були різні корисні людському організмові речовини, до яких людина звикала на
протязі тисяч років. А теперішній спосіб виробництва хліба з’явився у нас в
Україні в основному недавно, десь після другої світової війни.
І хай
пхають пекарі в той хліб родзинки, посипають коріандром, кладуть туди сіль та
цукор, молоко чи яйця, аби випічка мала смак. Все одно той хліб не є таким
корисним, як простий селянський, підсолений морською сіллю. Ті довоєнні люди,
що зростали на домашньому хлібові, хоч і не їли його вволю, жили (а дехто живе
й досі) довше від тих післявоєнних, що вже не їли домашнього хліба з парним
молоком і свіжим медом.
То чи є
насолода чимось шкідливим для людини? Відповісти не можна однозначно. Бо
насолода творчим натхненням не є рівноцінною насолоді від безмежної влади.
Насолода від материнства, як ми, чоловіки, підозрюємо, перекриває родові муки
жінки. Без, хоча б маленької, насолоди життя людське – неможливе. Але ніколи
прагнення лиш одної насолоди не повинне взяти верх над людиною.
Немає коментарів:
Дописати коментар